انجمن پریودنتولوژی اروپا (EFP) دستورالعملی را برای پیشگیری و درمان بیماری های پری‌ایمپلنت منتشر کرد

انجمن پریودنتولوژی اروپا (EFP) دستورالعملی را برای پیشگیری و درمان بیماری های پری‌ایمپلنت منتشر کرد

بیماری‌های پری‌ایمپلنت (Peri-implant diseases) اصطلاحی برای توصیف التهاب و عفونت اطراف ایمپلنت‌های دندانی است. این بیماری‌ها می‌توانند باعث درد، تورم و از دست رفتن استخوان اطراف ایمپلنت شوند.

انجمن دندانپزشکی اروپا (EFP) اخیراً یک دستورالعمل جدید را برای پیشگیری و درمان بیماری‌های پری‌ایمپلنت منتشر کرده است. این دستورالعمل بر اساس شواهد علمی موجود تهیه شده و به دندانپزشکان کمک می‌کند تا بهترین روش‌های پیشگیری و درمان این بیماری‌ها را به کار گیرند.

بر اساس این دستورالعمل، دندانپزشکان باید قبل از قرار دادن ایمپلنت، بهداشت دهان و دندان بیمار را به خوبی بررسی کنند و در صورت وجود هرگونه بیماری لثه، آن را درمان کنند. همچنین، دندانپزشکان باید به بیماران آموزش دهند که چگونه بهداشت دهان و دندان خود را پس از قرار دادن ایمپلنت به خوبی انجام دهند.

در صورت بروز بیماری‌های پری‌ایمپلنت، دندانپزشکان باید از روش‌های درمانی مختلفی مانند جراحی، دارو و تمیز کردن عمیق دندان استفاده کنند.

این دستورالعمل جدید EFP یک منبع مهم برای دندانپزشکان و بیمارانی است که در معرض خطر ابتلا به بیماری‌های پری‌ایمپلنت هستند. این دستورالعمل به دندانپزشکان کمک می‌کند تا بهترین روش‌های پیشگیری و درمان این بیماری‌ها را به کار گیرند و به بیماران کمک می‌کند تا از سلامت ایمپلنت‌های دندانی خود محافظت کنند.

پیشگیری از بیماری‌های پری‌ایمپلنت باید به محض برنامه‌ریزی برای ایمپلنت‌های دندانی آغاز شود، این دستورالعمل، آن مداخلات را به عنوان پیشگیری اولیه تعریف می‌کند. مداخلات پیشگیرانه نیز در زمانی که ایمپلنت‌ها به صورت جراحی قرار داده می‌شوند یا به صورت پروتزی بارگذاری می‌شوند، توصیه می‌شود. پس از بارگذاری اوکلزال ایمپلنت‌ها، بیمار باید یک برنامه مراقبت‌های حمایتی پری‌ایمپلنت را دنبال کند که باید شامل ارزیابی‌های دوره‌ای از سلامت بافت پری‌ایمپلنت و دستورالعمل‌های بهداشت دهان و دندان باشد. فرضیه رایج که حفظ بهداشت اطراف ایمپلنت‌های دندانی به نوعی کمتر از حفظ بهداشت اطراف دندان‌ها است، اشتباه است – در واقع، برعکس این است. خبر خوب این است که تشخیص زودهنگام بیماری‌های پری‌ایمپلنت، درمان را آسان‌تر، سریع‌تر و موثرتر می‌کند.

این دستورالعمل به دنبال دو دستورالعمل بالینی عملی S3 مشابه است که EFP در سال‌های اخیر برای مدیریت مدرن و مبتنی بر شواهد پریودنتیت تولید کرده است. این دستورالعمل‌های نسل جدید که مطابق با طبقه‌بندی بیماری‌های پریودنتال که در سال 2018 به‌روز شد، بر اساس conclusions of Perio Workshop 2019 در مورد درمان پریودنتیت مراحل I-III و those of Perio Workshop 2021 در مورد درمان پریودنتیت مرحله IV منتشر شده در سال‌های 2020 و 2022 است.

پروفسور Herrera هشدار داد: «بیماری‌های پری‌ایمپلنت، بیماری‌های التهابی بسیار شایع هستند و مدیریت آنها می‌تواند بسیار چالش‌برانگیز باشد. «راهنمای ما به متخصصان بهداشت دهان و دندان مشاوره می‌دهد تا مدیریت موثر بیماری‌های پری‌ایمپلنت را انجام دهند. ما نویسندگان واقعاً افتخار می‌کنیم که یک راهنمای پیشگام را ارائه می‌دهیم که به کلینیک‌ها، سیستم‌های سلامت، سیاست‌گذاران، بیماران و عموم مردم در مورد مؤثرترین روش‌های موجود برای پیاده‌سازی در حین برنامه‌ریزی، اجرای و پیگیری طولانی‌مدت جایگزینی دندان با ایمپلنت‌های دندانی، آگاهی می‌دهد.»

پروفسور Moritz Kebschull، یکی از نویسندگان این دستورالعمل جدید، اظهار داشت: «پیروی از این توصیه‌ها، یک رویکرد یکنواخت، بین‌رشته‌ای و مبتنی بر شواهد را برای پیشگیری و درمان بیماری‌های پری‌ایمپلنت در میان همه متخصصان دندانپزشکی تسهیل خواهد کرد.» وی افزود: «این دستورالعمل مداخلات خاصی را که نشان داده شده است مفید هستند، شناسایی می‌کند، آنها را در مسیرهای مراقبت مبتنی بر نیاز ساختار می‌دهد و سطح فعلی پشتیبانی علمی را برای طیف وسیعی از رویکردها و تکنیک‌های رایج بررسی می‌کند.»

درک واسطیت موکوسیت و پری‌ایمپلنتیت دو بیماری پری‌ایمپلنت وجود دارد: واسطیت موکوسیت و پری‌ایمپلنتیت. واسطیت موکوسیت به یک ضایعه التهابی قابل درمان است که مخاط اطراف ایمپلنت را تحت تأثیر قرار می‌دهد. این عمدتاً ناشی از تجمع بیوفیلم پری‌ایمپلنت است و سیگار کشیدن، دیابت و پرتودرمانی به عنوان عوامل خطر شناخته می‌شوند.

اگر واسطیت موکوسیت درمان نشود، ممکن است به پری‌ایمپلنتیت پیشرفت کند و باعث از دست رفتن تدریجی استخوان حمایتی شود. عوامل خطر اصلی آن سابقه پریودنتیت، بهداشت دهان و دندان ضعیف و عدم مراقبت حمایتی پری‌ایمپلنت است.

واسطیت موکوسیت گاهی اوقات مشابه ژنژیویت تلقی می‌شود و همین امر در مورد پری‌ایمپلنتیت و پریودنتیت نیز صدق می‌کند. با این حال، در مقایسه با بافت پریودنتال، بافت پری‌ایمپلنت در حفظ سلامت بافت و کنترل چالش باکتریایی که همیشه در اطراف دندان‌ها و ایمپلنت‌های دندانی وجود دارد، کمتر کارآمد است. بنابراین، در مقایسه با بیماری‌های پریودنتال، بیماری‌های پری‌ایمپلنت، شایع‌تر هستند، با شروع زودتر و پیشرفت سریع‌تر.

مطالب مرتبط

  • ترکیبات ایمپلنت
    تعیین ترکیبات ایمپلنت همانگونه که در نوشته‌های قبلی ذکر شد، لایه ی سطحی ایمپلنت تیتانیومی برای پیوند استخوانی ضروری و بنیادی می باشد. متعاقبا، زمانی که ترکیب ایمپلنت تجزیه و تحلیل می شود، انتخاب تکنولوژی و روش می بایست متمرکز بر بدست آوردن اطلاعات از عمق صفر تا عمق چند میکرون باشد. راه رسیدن به […]
  • الزامات مورد نیاز برای یک پیوند استخوانی موثر
    بدلیل واکنش پذیری بسیار بالای تیتانیوم، و دارا بودن میل ترکیبی بالا با اکسیژن، یک لایه ی نازک از اکسید تیتانیوم موضعی به موازاتی که تیتانیوم در معرض هوا قرار می گیرد، سطح آن را پوشش می دهد(در زمانی معادل 30 میلی ثانیه). این لایه بطور معمول ترکیبی است از TiO2با ضخامتی که از 1 […]
  •  آنالیز اولیه ایمپلنت های دندانی
    تحلیل عنصری ایمپلنت دندانی در این مقاله ما اولین نتایج تحقیقاتی گسترده ای را ارائه خواهیم کرد که هدف از انجام آن درک بهینه ی ایمپلنت‌های دندانی است در این زمینه به شماری از تکنیک‌ها، موفقیت‌ها و شکست‌های حاصل شده در کشور برزیل اشاره خواهیم کرد و در عین حال دلایل احتمالی برای بروز تلفات […]
  • تاریخچه‌ ی ایمپلنت های دندانی
    با یکی دیگر از مقالات شرکت اعتماد تجارت کیهان وارد کننده ایمپلنت های دندانی درباره خواندنی‌های ایمپلنت های دندانی همراه باشید، در این مقاله ما اولین نتایج تحقیقاتی گسترده ای را ارائه خواهیم کرد که هدف از انجام آن درک بهینه ی ایمپلنت های دندانی است در این زمینه به شماری از تکنیک‌ها، موفقیت‌ها و شکست‌های […]
  • عوامل تاثیرگذار بر میکروبیوتای زیرلثه ای دور ایمپلنت ها
    با یکی دیگر از مقالات شرکت اعتماد تجارت کیهان وارد کننده ایمپلنت های دندانی درباره خواندنی‌های کاشت ایمپلنت همراه باشید، در این مقاله به تاثیرگذار بر میکروبیوتای زیرلثه ای دور ایمپلنت ها خواهیم پرداخت. ریززیواگان یا میکروبیوتا (به انگلیسی: Microbiota) باکتری‌هایی که به طور طبیعی در حفره دهانی زندگی می کنند (یعنی میکروبیوتای بومی) می‌تواند از میان اکوسیستم‌های مختلف برای […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *