الزامات مورد نیاز برای یک پیوند استخوانی موثر

REQUIREMENTS FOR AN EFFECTIVE OSSEOINTEGRATION

بدلیل واکنش پذیری بسیار بالای تیتانیوم، و دارا بودن میل ترکیبی بالا با اکسیژن، یک لایه ی نازک از اکسید تیتانیوم موضعی به موازاتی که تیتانیوم در معرض هوا قرار می گیرد، سطح آن را پوشش می دهد(در زمانی معادل 30 میلی ثانیه). این لایه بطور معمول ترکیبی است از TiO2با ضخامتی که از 1 تا 2 نانومتر متغیر است و به دلیل اینکه دارای یک ساختار پایدار و فشرده است به آن غشاء انفعالی یا کم اثر پذیر گفته می شود، که دلالت دارد بر مقاومت بالا ی آن به خوردگی و تحلیل در محلول های فیزیولوژیکی. ویژگی های زیست سازگاری تیتانیوم به این غشاء انفعالی یا کم اثر پذیر نسبت داده می شوند.

به منظور ارتقاء پیوند استخوانی استفاده از روکش های متفاوت و تیمارهای مختلف سطح ایمپلنت مورد ارزیابی قرار گرفته است. موفقیت های کلینیکی جایگذاری نه تنها به مواد ایمپلنت وابسته است بلکه به چگونگی طراحی، نوع تیمار سطحی و کیفیت سطح آن نیز بستگی دارد.

در حال حاضر انواع مختلفی از تیمارهای سطحی وجود دارد از جمله حک کردن اسیدی، پاشش پلاسما، شن پاشی و هیدروکسی آپاتیت پاشی، از این روش ها برای اصلاح ترکیب شیمیایی و مساحی سطح ایمپلنت استفاده به عمل می آید.

فاکتورهایی نظیر تمیز کردن، ساخت، استیریل کردن، بسته بندی و تیمارهای سطحی می توانند منجر به ایجاد آلودگی شوند. حتی در شرایطی که در کمیت های کوچک اعمال شوند این احتمال وجود دارد که منجر به ایجاد تغییر در زیست سازگاری ایمپلنت شوند و این قابلیت را بهبود بخشیده یا منجر به بدتر شدن وضعیت آن شوند. زمانی که در کمیت های بزرگ عرضه شوند ممکن است باعث ایجاد اختلال در شکل گیری لایه ی اکسید تیتانیوم شوند و به دنبال آن ایجاد مزاحمت در پیوند استخوانی را به دنبال داشته باشند.

روشی دیگر برای افزایش موفقیت های کلینیکی از طریق مساحی و افزایش سطح تماس میان استخوان و ایمپلنت محقق می شود. هدف از ایجاد یک سطح ناهموار بزرگتر ایمپلنت همچنین عبارت است از ارتقاء پروسه ی معالجه ی استخوانی.

دو فاکتوری که پیش از این در مورد آنها بحث شد یعنی شیمی و مساحی سطحی، فاکتورهای بهم مرتبط می باشند، یعنی اینکه اطلاح یکی بدون ایجاد تغییر در دیگری غیر ممکن می باشد، تراش دادن یکی از فاکتورهای مفید و لازم در توصیف سطح ایمپلنت می باشد.

یک پروژه ی چند زمینه ای با مشارکت چند رشته ی علمی با هدف درک مطلوب تر مسائل مرتبط با ایمپلنت دندانی، شامل شماری پروسه های سالیانه در کشور برزیل است که به برسی موفقیت ها، شکست ها و دلایل بلقوه ی تلفات ایمپلنت (ناشی از مشکلات تشخیص برندهای متفاوت تولیدی که در بازار برزیل پیشنهاد داده می شوند) می باشدکه در دانشگاه فدرال ریو دی جانیرو با حضور شرکت کنندگانی با تخصص ها و مهارت های مختلف نظیر اساتید علمی، متخصصین کارگذاری ایمپلنت و دانشجویان رشته ی دندان پزشکی و موسسات شیمی و فیزیک ابداع شده است.

ایده ی مطرح در این زمینه عبارت بود از پوشش دادن بسیاری از زمینه های مشکلات موجود در پروسه های مختلف:

  1. ارزیابی و تحقیق برای کشف شمار موفقیت ها، شکست ها و تلفات ایمپلنت
  2. تحلیل مواد ایمپلنت به عنوان اقدامی در جهت تعیین آلودگی های احتمالی یا کاستی های ساختاری که می توانند مسئول شکست یا تلفات ایمپلنتی باشند.
  3. تحقیق و برسی با هدف تشخیص همبستگی میان پروسه های تشخیصی با شکست های بروز پیدا کرده در این عرصه.
  4. در انتها ما قصد داریم شماری قانون را برای نفوذ سلامتی پیشنهاد دهیم تا از این طریق فرایند های نرمال جایگذاری ایمپلنت در برزیل را راه اندازی کنیم.

در این مقاله ما مروری خواهیم داشت بر تعیین مولفه های ایمپلنتی. تحلیل مواد ایمپلنت با استفاده از شیوه های مختلف مقادیر قابل توجهی داده را فراهم آورده است اما در حالت کلی روش های تحلیلی با جزئیات مورد بحث قرار نگرفته اند. این امر از این جهت حائز اهمیت است که تا زمانی که هر پروسه (ماشین) از پرتوافکنی های کاوشی (الکترون، پروتون) و سطوح انرژی متفاوتی استفاده می کنند، لایه های موادی  مورد تحقیق در نتیجه ی پروسه های افت قدرت امواج و پروسه های جذب امواج می تواند متفاوت باشند. ما همچنین نتایج شماری از تحلیل های انجام شده ی خودمان را نیز ارائه خواهیم کرد تا از این طریق شماری از جنبه های کلیدی تحلیل های عنصری را ارزیابی کرده باشیم.

مطالب مرتبط

  • چهارمین سمپوزیوم بین المللی دیجیتال در ایمپلنتولوژی
    چهارمین سمپوزیوم بین المللی دیجیتال در ایمپلنتولوژی با همکاری انجمن جراحان دهان، فک و صورت ایران با هدف ارائه آخرین دستاوردهای روز دنیا در این حوزه با حضور سخنرانان مطرح و معتبر داخلی و خارجی در تاریخ ۲۶ و ۲۷ مرداد ماه ۱۴۰۲ در محل هتل المپیک تهران برگزار خواهد شد. برنامه علمی این همایش […]
  • پرهیز از مسواک زدن شبانه خطر بیماری قلبی عروقی را افزایش می‌دهد
    سوئیتا، ژاپن: سازمان بهداشت جهانی گزارش می دهد که بیماری های قلبی عروقی علت اصلی مرگ و میر در سراسر جهان است و ارتباط ثابت شده ای بین بیماری های قلبی عروقی و بیماری پریودنتال وجود دارد. یک مطالعه اخیر توسط تیمی در بیمارستان دانشگاه اوزاکا بررسی کرده است که آیا زمان مسواک زدن بر […]
  • پرینت سه‌بعدی پاسخ کاملی به بازسازی پریودنتال نیست!
    پریودنتیت چیست؟ پریودنتیت یک شکل شدید از بیماری لثه است.به عبارتی دیگر میتوان بدین صورت تعریف کرد: پریودنتیت یک بیماری شدید لثه است که زمانی رخ می دهد که التهاب لثه به استخوان و بافت نگه دارنده دندان ها گسترش یابد. پریودنتیت یک بیماری مزمن لثه است که باعث التهاب و تخریب بافت نگه دارنده […]
  • انجمن پریودنتولوژی اروپا (EFP) دستورالعملی را برای پیشگیری و درمان بیماری های پری‌ایمپلنت منتشر کرد
    بیماری‌های پری‌ایمپلنت (Peri-implant diseases) اصطلاحی برای توصیف التهاب و عفونت اطراف ایمپلنت‌های دندانی است. این بیماری‌ها می‌توانند باعث درد، تورم و از دست رفتن استخوان اطراف ایمپلنت شوند. انجمن دندانپزشکی اروپا (EFP) اخیراً یک دستورالعمل جدید را برای پیشگیری و درمان بیماری‌های پری‌ایمپلنت منتشر کرده است. این دستورالعمل بر اساس شواهد علمی موجود تهیه شده […]
  • خطرات عفونی برای ایمپلنت های دهانی
    ریسک‌های عفونی برای کاشت‌های دهانی چکیده مطلب استفاده از ایمپلنتهای دهانی در باز توانی بیماران کاملا بی‌دندان و نیمه بی‌دندان به طور وسیعی ولو خرابی‌هایی رخ داده است، پذیرفته شده است. شانس ایمپلنت برای ادغام می تواند برای مثال به دلیل وجود داخل دهانی باکتریها و واکنش های التهابی مرتبط به مخاطره انداخته شود. طول […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *